عمل کم تهاجمی قلب (تجربه عمل قلب ۴)

همانطور که در قسمت اول نوشته‌ها گفتم مشکل من افتادگی زیاد دریچه میترال بود که باید با عمل قلب باز ترمیم و یا با دریچه مصنوعی تعویض می‌شد. بعد از مدتی تحقیق در رابطه با روش‌های انجام این عمل، مطلع شدم دکتر امیر غفران در شیراز این عمل خاص را با روش کم تهاجمی هم انجام میده.


منظور از عمل قلب بصورت کم تهاجمی (یا همان جراحی مینیمال قلب) چیست؟

در این روش که بصورت تمام روبوتیک یا نیمه روبوتیک انجام می‌شه جراح بجای بازکردن استخوان قفسه سینه، از سمت راست سینه برش کوچکی ایجاد می کنه و از بین دنده‌ها ابزار‌های جراحی و دوربین را به درون بدن بیمار می‌فرسته تا مشابه‌ همان عملی که بصورت باز انجام میشه را به این شکل انجام بده.


دکتر امیرغفران جراح قلب معروف در شیراز از سال ۱۳۸۶ این عمل را انجام میده (برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این عمل می‌توانید از این صفحه در سایت دکتر امیرغفران بازدید کنید:

http://www.dramirghofran.com/index-9.aspx


مزایای جراحی قلب بصورت کم تهاجمی:

همانطور که گفتم مزیت اصلی این روش جراحی این هست که استخوان قفسه سینه برش نمی‌خوره و در نتیجه بیمار زودتر از روش عمل قلب باز می‌تونه بهبود پیدا کنه.

جای زخم هم البته کوچکتر و در جایی از سینه است که کمتر دیده میشه در نتیجه  به لحاظ زیبایی هم بهتره.


اما نکته‌ای که می‌خوام اشاره کنم اینه که دکترها معمولا در توصیف جراحی کم تهاجمی قلب میگن «فقط یک برش کوچک در کنار سینه» اما من پس از عمل با چیزهای بیشتر از یک زخم کوچک مواجه شدم.

در سمت راست سینه علاوه بر برش ۱۰ سانتی متری ۳ سوراخ کوچک هم ایجاد می‌شود که برای ورود ابزار دستگاه جراحی به بدن هست. این سوراخ ها خیلی کوچک هستند و زخمشون هم خیلی زود خوب میشه.

سوراخ دیگری هم در پایین قفسه سینه ایجاد میشه که برای لوله استخراج خون و مایعات پس از جراحی هست که به نسبت اندازش بزرگتر هست و دیرتر زخم‌هاش خوب میشه. و برش ۵سانتی متری هم  هم در کشاله ران که از این قسمت رگ‌ها را به دستگاه گردش خون متصل می‌کنند. در کل هیچکدام از این زخم‌ها اذیتتون نمی‌کنه و درد خاصی نداره مگر اینه حرکات عجیب و ناگهانی داشته باشید.

اما چیزی که من اصلا انتظارش را نداشتم این بود که دنده‌هام در سمت راست قفسه سینه ورم زیادی داشت. همراه با درد خفیف همیشگی که در اثر حرکت دردش بیشتر می‌شد. بعدا که راجع بهش تحقیق کردم متوجه شدم که جراح برای دید و دسترسی کافی دنده‌ها را به مقدار زیادی از هم باز می‌کنه که این باعث تغییر فرم موقت دنده‌ها میشه. (این مشکل طی یک ماه و نیم به مرور زمان کامل رفع شد.)

جراحی قلب کم تهاجمی

جراحی قلب بصورت کم تهاجمی - تجربه عمل قلب


۰ تجربه عمل جراحی قلب باز (تشخیص مشکل دریچه قلب ۱)

۰ اکو مری یا اکوکاردیوگرافی از راه مری (تجربه عمل قلب باز ۲) 

۰ اضطراب پیش از عمل قلب (تجربه عمل قلب باز ۳)

۰ عمل قلب بصورت کم تهاجمی (تجربه عمل قلب ۴)

۰ روز‌ بعد از عمل در بخش ICU (تجربه عمل قلب باز ۵)

۰ بخش مراقبت‌های قلبی CCU (تجربه عمل قلب باز ۶) 


بخش مراقبت‌های قلبی CCU – عمل قلب باز – جراحی قلب باز – بهبودی پس از عمل قلب باز – اضطراب پیش از عمل قلب – استرس قبل از جراحی – خطرات عمل قلب باز – آیا عمل قلب باز خطرناک است – احتمال مرگ در عمل قلب باز! – تجربه بیمار عمل قلب – درمان افتادگی دریچه قلب – مشکل دریچه قلب – ترمیم دریچه میترال – ترمیم دریچه قلب – تعویض دریچه قلب – جراحی کم تهاجمی قلب – جراحی مینیمال قلب باز – مراقبت‌های پس از عمل قلب

۹:۲۹ ب.ظ
 
... ادامه مطلب    
 
دیدگاه های شما
  1.  

    سلام اقای ابراهیمی ممنون از مطالبی که راجع به عمل جراحی نوشتید.
    آرزوی سلامتی دارم واستون انشالله همیشه شاد باشید.??

    avatar
     
       
  2.  

    چه جالب .من هم شیراز و توسط دکتر امیرغفران عمل شدم.حدود ۷ ۸ ماه قبل

    avatar