تشخیص مشکل دریچه قلب (تجربه عمل قلب باز ۱)

سلام دوستان من قصد دارم طی یک سری نوشته کوتاه تجربیاتم از انجام عمل قلب باز را براتون بنویسم. خودم قبل از عمل خیلی مطلب راجع به این موضوع جستجو کردم و خوندم اما اکثر مطالب مقاله‌های علمی بودند در حالی که من به دنبال تجربیات شخصی افراد شبیه خودم بودم.

در کل شنیدن تجربیات شخصی افرادی که این مرحله را پشت سر گذاشتن به لحاظ ایجاد آمادگی برای دوستانی که لازمه تن به این عمل بدهند خیلی می‌تونه مفید باشه.

مشکل من شلی دریچه میترال قلب یا همون پرولاپس دریچه میترال بود. اما خیلی از مراحلی که در این نوشته‌ها از تجربه عمل قلب باز می‌نویسم بین همه عمل‌های مشابه مشترک هست و میتونه برای همه بیمارانی که مجبورند عمل قلب باز انجام بدن مفید باشه.

راجع به مشکل دریچه قلب بخصوص دریچه میترال باید گفت که تعداد افراد زیادی دچارش هستند و اکثر بصورت مادرزادی قلبشون این مشکل را داره اما در اکثر موارد هیچ نگرانی نیست و نیاز به هیچ درمانی نداره. فقط افراد کمی مثل من انقدر بدشانس هستند و مقدار این افتادگی دریچه به قدری زیاد هست که به مرور قلبشون را دچار مشکل میکنه و لازم میشه تن به عمل جراحی بدهند.

جراحی ترمیم دریچه میترال قلب

مشکل دریچه قلب در اکثر موارد تاثیری در کیفیت زندگی نداره. فقط ممکنه به نسبت افراد سالم کمی توانایی بدنی در انجام کارهای ورزشی سخت کمتر باشه.

حالا سوالی که پیش میاد این هست: از کجا متوجه بشیم دریچه قلبمون مشکل داره یا نه؟

اگر درصد نقص دریچه شما زیاد باشه ممکنه یک پزشک معمولی هنگام شنیدن صدای قلب شما با گوشی متوجه مشکل بشه اما نهایتا تشخیص دقیق با انجام اکو قلب ممکن هست.

خوشبختانه امروزه در مطب هر متخصص قلبی یکی از این دستگاه‌های اکو (اکوکاردیوگرافی) وجود داره و پزشک میتونه با گذاشتن دسته دستگاه روی سینه شما در عرض چند دقیقه نتیجه را به شما بگه.

انجام اکو قلب نه آمادگی می‌خواد و نه درد یا اثری روی شما داره. دستگاه امواج فراصوت را میفرسته سمت قلب شما و انعکاسش را دریافت می‌کنه. از روی همین امواج پزشک متخصص میتونه وضعیت قلب و درچه‌های قلب شما را متوجه بشه.

خب اگر شما مشکل تنگی یا شلی دریچه داشته باشید و مقدار این مشکل کم باشه فقط ممکنه از طرف پزشک به انجام یک سری مراقبت‌ها مثل پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی و دوری از استرس توصیه بشید و شاید دارویی براتون تجویز بشه که ضربان قلبتون را کنترل کنه و خیالتون راحت که جای هیچ نگرانی نیست و شما با همون قلب و همون دریچه تا آخر عمر می‌تونید زندگی با کیفیتی داشته باشید.

اما اگر آزمایش اکو نشون بده که میزان مشکل قلب شما زیاد هست ممکنه مثل من بهتون توصیه بشه که برای درمان پیگیر عمل جراحی قلب بشید.

حالا شاید سوالتون این باشه که چرا در افرادی مثل من که میزان مشکل دریچه قلب زیاد هست درمان جراحی لازمه؟ و اگر جراحی انجام نشه چه اتفاقی می افته؟

وقتی دریچه قلب به مقدار زیادی شُل یا تنگ باشه قلب بیمار به درستی کار نمی‌کنه و این اختلال در نحوه طپش باعث میشه به مرور زمان قلب بصورت غیرمعمولی رشد کنه و دچار نارسائی بشه و واضح هست که قلب نارسا نمی‌تونه کار خون رسانی بدن را به درستی انجام بده.


خب اینا همه خلاصه‌ای از مراحل تشخیص بیماری بود که من طی کردم. اگرچه من از دوران کودکی یک صدای اضافه در قلبم داشتم و اینکه قلبم مشکل داره مشخص بود. اما چون تاثیری در کیفیت زندگیم نداشت پیگیرش نبودم تا اینکه در ۳۳ سالگی یک متخصص داخلی با شنیدن صدای قلبم ازم خواست که به متخصص قلب مراجعه کنم.

برای اطمینان بیشتر به چند متخصص مختلف مراجعه کردم و چند بار اکو شدم و  در نهایت برام مشخص شد که میزان افتادگی دریچه میترال در قلبم زیاد هست و این باعث میشه در هر طپش مقدار زیادی از خود برگرده به داخل قلب و همینطور که قبلا گفتم به مرور این مشکل باعث بزرگ شدن قلب و نارسایی بشه. پس به جراح قلب معرفی شدم تا با انجام عمل جراحی مشکل رفع بشه. در نوشته‌های بعدی راجع به مقدمات قبل از انجام عمل جراحی خواهم نوشت.


۰ تجربه عمل جراحی قلب باز (تشخیص مشکل دریچه قلب ۱)

۰ اکو مری یا اکوکاردیوگرافی از راه مری (تجربه عمل قلب باز ۲) 

۰ اضطراب پیش از عمل قلب (تجربه عمل قلب باز ۳)

۰ عمل قلب بصورت کم تهاجمی (تجربه عمل قلب ۴)

۰ روز‌ بعد از عمل در بخش ICU (تجربه عمل قلب باز ۵)

۰ بخش مراقبت‌های قلبی CCU (تجربه عمل قلب باز ۶) 


بخش مراقبت‌های قلبی CCU – عمل قلب باز – جراحی قلب باز – بهبودی پس از عمل قلب باز – اضطراب پیش از عمل قلب – استرس قبل از جراحی – خطرات عمل قلب باز – آیا عمل قلب باز خطرناک است – احتمال مرگ در عمل قلب باز! – تجربه بیمار عمل قلب – درمان افتادگی دریچه قلب – مشکل دریچه قلب – ترمیم دریچه میترال – ترمیم دریچه قلب – تعویض دریچه قلب – جراحی کم تهاجمی قلب – جراحی مینیمال قلب باز – مراقبت‌های پس از عمل قلب

۵:۰۹ ب.ظ
 
... ادامه مطلب